Wat vele sporters verkeerd denken.

Ik heb niet veel tijd om te trainen, hoe kan ik dan toch mijn basisconditie opdrijven? 

Wat te trainen? 

Onder training verstaan we het regelmatig toedienen van fysieke prikkels waardoor het lichaam zich moet aanpassen. Belangrijk hierbij is dat dit frequent en op de juiste tijden wordt toegediend in functie van je doel.
Trainen slaat niet enkel op het aantal uur je besteed. De kwaliteit van je training en timing is veel belangrijker dan je hoeveelheid.

kwaliteit > kwantiteit 

Trainingsprikkels

Belangrijk is dat je regelmaat krijgt in je weekindeling. Trainen op vastgelegde momenten met de juiste balans tussen inspanning en rust.
Als men iedere week x aantal uur vastlegt om te trainen en iedere keer dezelfde training afwerkt zal men een mindere progressie merken.
Echter kan je wel je vastgelegde tijd iedere keer anders gaan indelen met verschillende trainingsprikkels.

Moet ik dan intensiever sporten door tijdsgebrek? 

Veel beginnende sporters maken de fout om in de (grijze intensieve) zone te trainen. dit is de zone die niet echt rustig is maar toch nog steeds comfortabel aanvoelt en je een tijdje kan volhouden. Nadien voel je je toch vermoeid en denk je dat je een goede training hebt afgewerkt.
Dit is doorgaans niet de meest geschikte training, omdat je lichaam dit van nature al vrij goed kan.
Je werkt je duurtrainingen dan ook echter beter echt rustig af en je intensieve trainingen gestructureerd en opbouwend uit je comfortzone.
OPGELET: intensieve trainingen voeren we doorgaans niet meer dan 2 tot 3 maal uit per week. Je volledige trainingsarbeid moet altijd voor minimum 70-80% uit basistraining bestaan.

De boodschap blijft dus:
  • Zoek de juiste balans tussen inspanning en rust
  • Gebruik je tijd efficiënt
  • Varieer met trainingsprikkels

Voor meer info of persoonlijke begeleiding neem HIER contact met ons op.